Lidl zet met de Nutri-score het licht op groen
Je heb het vast al gemerkt: steeds meer van onze Lidl-verpakkingen krijgen een Nutri-score. Het is een wetenschappelijk onderbouwd voedingswaarde-label, ondersteund door de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Het logo kan je gemakkelijk herkennen aan de vijfkleurenschaal die aanduidt hoe voedzaam een product is. De gezondste producten krijgen een A-score, de minst gezonde een E. Zo kan jij als klant moeiteloos slimmere keuzes maken. Wij stimuleren ook een verbetering van onze Nutri-scores, door enerzijds onze producten opnieuw te formuleren en anderzijds het assortiment te ontwikkelen in de richting van meer gezonde en plantaardige voeding.
Hoe gebruik je de Nutri-Score?
Het belangrijkste aspect van de Nutri-Score is dat je enkel voedingsmiddelen van dezelfde productcategorie kunt vergelijken. Dit wil zeggen dat je geen zalm met pizza kunt vergelijken, maar wel aardbeiyoghurt met een andere fruityoghurt uit ons assortiment. De voedingsmiddelen die een donker- of lichtgroene kleur krijgen kan je ‘evenwichtiger’ consumeren. De voedingsmiddelen die tot de gele, oranje of rode categorie behoren, moet je met mate consumeren.
Het is niet de bedoeling om voedingsmiddelen te categoriseren in ‘slechte’ en ‘goede’ producten, het draait allemaal om balans! Want enkel zo kunnen we streven naar een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon. Het is om deze reden ook belangrijk om steeds de voedingsdriehoek (bron: GezondLeven*) in het achterhoofd te houden.
Bij voedingsmiddelen die bij jou thuis nog verder worden verwerkt (zoals frieten), wordt het frituren niet mee in rekening gebracht. D.w.z. dat de Nutri-Score altijd wordt berekend op het aangekochte voedingsmiddel. Bij frieten slaat de Nutri-Score dus altijd op de rauwe of reeds voorgebakken friet die in de verpakking zit. De Nutri-Score kan na deze verwerking bij jou thuis dus nog veranderen.
Misschien merk je ook dat de Nutri-score op de verpakking van sommige producten gewijzigd is. Dat kan, want sinds 1 januari 2024 worden de scores berekend op basis van een nieuw algoritme, dat nog beter aansluit bij de nieuwste wetenschappelijke inzichten over de gezondheidseffecten van voeding. Alle retailes, ook wij van Lidl, zijn momenteel bezig hun verpakkingen aan te passen aan de nieuwe berekening. In de overgangsperiode kan het dus zijn dat je vertrouwde producten van score veranderen.
Bovendien zijn we met onze kwaliteitsafdeling voortdurend bezig om onze voedingsmiddelen te verbeteren. Zo zijn we niet alleen bezig met onze doelstelling voor 2025, nl. 20% suiker en zout reduceren in onze eigen huismerken, maar blijven we ook werken aan het verbeteren van de Nutri-Scores. Op die manier kunnen wij steeds gezondere producten gaan aanbieden, die dan uiteindelijk in jouw winkelkar zullen belanden.
Uiteraard blijft een goede smaak het allerbelangrijkste. Dat wil zeggen een gezonder product, met minder suiker, zout en vet, maar het moet wel lekker blijven. Ons consumentenpanel heeft het laatste woord. Niet lekker? Dan veranderen we het! Zo garanderen we dat je nog steeds jouw favoriete producten met smaak kunt consumeren.
Kortom, het is ons doel om jou vandaag én morgen de gezondst mogelijke producten met de beste samenstelling aan te bieden. Want kwaliteit, smaak en gezondheid gaan bij Lidl hand in hand.
* https://www.gezondleven.be/themas/voeding/voedingsdriehoek