Je browser is niet compatibel

Je browser is niet compatibel

De kracht van een klein gebaar

Cijfers

Borst- en darmkanker zijn twee van de meest voorkomende kankers in België. 1 op 20 Belgen krijgen in de loop van hun leven darmkanker, terwijl dit cijfer bij borstkanker zelfs 1 op 8 bedraagt. Borstkanker treft jaarlijks 10.500 nieuwe patiënten, darmkanker zorgt jaarlijks voor 8.500 nieuwe diagnoses. Borstkanker doodt dagelijks 7 Belgen, darmkanker doodt dagelijks 9 Belgen.

Naast deze schokkende cijfers hebben borst- en darmkanker nog heel wat gemeenschappelijke kenmerken. Zo zijn beide kankers allebei vroegtijdig op te sporen. Met de lancering van de Unity Band hopen Lidl, Pink Ribbon en Stop Darmkanker dat iedereen een vuist maakt tegen kanker. Deze campagne heeft als doel meer bewustzijn te creëren rond vroegtijdige opsporing, want dit is cruciaal in het genezingsproces.

Vroege opsporing is cruciaal  ‘Hoe vroeger, hoe beter’!

De opsporing gebeurt voor beide kankers op een vrij eenvoudige manier. Bij borstkanker gebeurt dit op basis van een onderzoek door je arts, een mammografie of door een röntgenonderzoek van je borsten. Bij darmkanker wordt gebruik gemaakt van een simpele test van de stoelgang (de iFOB-test).

De opbrengst van de verkoop van de armbandjes gaat niet naar onderzoek maar naar preventie. Recente cijfers tonen een stagnering of zelfs een daling in de deelnames aan de bevolkingsonderzoeken naar borst- en darmkanker. Nog te weinig mensen beseffen het belang van vroegtijdige opsporing en weten onvoldoende hoe dit aan te pakken. 

Opnieuw aan het werk na borstkanker

Een getuigenis van Chantal VanPee

Chantal had na haar diagnose van borstkanker een heel duidelijk doel voor ogen: ooit opnieuw kunnen gaan werken. Ze heeft het erg zwaar gehad tijdens de behandeling. "Ik was ziek en ellendig. Er waren dagen waarop me wassen zelfs al een uitputtende opgave was. Mijn mond stond vol met aften, ik heb nog steeds slapende vingers en tenen omdat de chemo mijn zenuwuiteinden heeft kapotgemaakt."

Maar Chantal vocht door, en hield zich sterk tijdens haar ziekte ondanks alle lichamelijke kwalen. De klap was voor haar het grootst nadat ze opnieuw ging werken. "Ik ben toen in een depressie terecht gekomen", vertelt ze. "Je kan niet meer wat je daarvoor kon, maar daar wordt maar weinig rekening mee gehouden. Ik ging terug aan de slag na een heel lange tijd out te zijn geweest, maar moest direct terug beginnen waar ik gestopt was. Dat ging gewoon niet meer. Een harde dobber", vertelt ze. De psycholoog en oncocoach waren voor Chantal een grote steun. "Aan je familie durf en kan je niet alles vertellen. Een goede hulpverlening is cruciaal voor je herstel."

#Lidlpowerbump

  • Maak dus samen met Pink Ribbon, Stop Darmkanker en Lidl een vuist tegen kanker en doe de #LidlPowerBump! We geloven in de kracht van preventie! Met dit klein gebaar willen we mensen bewust maken van het belang van vroegtijdige opsporing. Koop je armband in jouw Lidl-winkel voor slechts 5 euro. Vergeet niet jouw klein gebaar met een foto of boomerang te delen op sociale media.

Pink Ribbon

Pink Ribbon strijdt tegen borstkanker door preventie en tijdige opsporing ervan aan te moedigen. Meer info? www.pinkribbon.be

Stop Darmkanker

Vzw Stop Darmkanker zet zich vooral in voor vroegtijdige detectie. Het motto van de actiegroep is dan ook duidelijk: ‘kennis delen kan levens redden’. Meer info? www.stopdarmkanker.be