The browser is not supported
          To display the website correctly, please use one of the following browsers.CautionPlease update your browser, if you proceed with this browser, your shopping experience might not be successful!

          Spieringkoteletten van bij Lidl zijn niet duurzaam.

          Ah nee, want ze zijn niet duur.

          Ze zijn dus gewoon ZAAM.

          Wat maakt het varkensvlees van Lidl dan zo ZAAM?

          Ons varkensvlees draagt het Beter Leven 1ster kwaliteitslabel. Dit garandeert -in een notendop- dat de dieren een prettiger leven hebben gehad in betere omstandigheden. Een grote investering voor Lidl, waar zowel dier, consument als veehouder baat bij hebben.


          Het brein achter het Beter Leven-keurmerk is de Nederlandse dierenorganisatie ‘De Dierenbescherming’. Hun doel is de vee-industrie diervriendelijker te maken. Wanneer het logo en een ster op een verpakking staat, heeft het veebedrijf aan een basispakket minimumnormen voldaan. Zo kan jij vlees kopen met een (h)eerlijke toets!


          Maar wij gaan nog verder. Ook de schakels in het hele proces hebben we duurzamer gemaakt.


          Een kijk achter de schermen bij Varkensboer Kenny Van Marcke die werkt onder het Beter Leven-keurmerk.


          SPEELGOED VOOR DE STAL

          Kenny investeerde fors in zijn bedrijf.

          De grote sprong voorwaarts kwam er in 2017, toen hij met Lidl in zee ging. Sindsdien werkt hij onder het Beter Leven-label met één ster. Lidl legde als eerste Belgische retailer alleen nog vers varkensvlees met dat keurmerk in de koeltogen.


          Boer Kenny: “Alles draait rond welzijn. Zo krijgen de dieren meer ruimte dan vroeger. Zie je dat gebouw? Daar zitten 800 zeugen met hun biggetjes. In een gewoon bedrijf zouden er dat 1200 zijn. Een klassieke stal is donker. Hier zorgen ramen voor daglicht en brandt er licht van 6 tot 22 uur. We geven de varkens ook ‘verrijkingsmateriaal’, zoals houtblokken, touwen en strokokers. Allemaal dingen om mee te spelen of op te kauwen. Varkens zijn nieuwsgierige dieren, die zich net als mensen kunnen vervelen."


          RUST EN RUIMTE

          De sfeer is veel verbeterd, merkt Kenny. “De stallen zijn rustig en er is geen gedrum aan de voederbakken. De dieren hebben minder stress, groeien goed en blijven beter gezond. Daardoor hoeven we zo goed als geen antibiotica meer te gebruiken. Ze schrikken ook niet op als er mensen binnenkomen. Het helpt dat ze naar de radio luisteren. Liefst Radio 2, met zachte muziek en veel gebabbel. Zo kunnen ze wennen aan mensenstemmen. MNM hebben we ook even geprobeerd, maar van die beats werden ze zenuwachtig.” (lacht) De rust en de ruimte zorgen voor varkens die beter met elkaar opschieten en minder bijten. Daardoor hoeven de tanden van de biggen niet geknipt te worden. Ook de staartjes worden niet standaard gecoupeerd. Kenny: “We zijn ook blij dat de biggen niet meer gecastreerd worden. Als de dieren goed in hun vel zitten, is het ook voor de medewerkers aangenaam werken.”


          VEELEISENDE CONSUMENT

          Voor de bewuste consument is het Beter Leven-label superhandig. Je weet dat je een verantwoord koteletje op je bord krijgt, van een varken dat diervriendelijker is grootgebracht. Kwaliteit voor de vertrouwde lage Lidl-prijs, dus. Ook de varkenshouders worden er beter van.


          Kenny: “We zijn fier dat we kweken en verkopen in België. En omdat we exclusief voor Lidl werken, zijn we verzekerd van de afzet. Als compensatie voor de extra inspanningen die we leveren, geeft Lidl een extra vaste toeslag, die niet onderhevig is aan de schommelende marktprijzen.” Kenny heeft dus geen heimwee naar de goede oude tijd. “Het Beter Leven-label past bij de nieuwe kijk op vlees. Mensen eten het minder vaak, maar ze stellen hogere ethische en kwaliteitseisen.

          De klassieke varkensteelt zet in op massa’s en kilo’s. Met het Beter Leven-keurmerk ligt de focus ook op kwaliteit en diervriendelijkheid.”